tisdag 17 januari 2017

Presentation av mig

Denna blogg kommer vara vardagsbetraktelser utifrån en liten hunds perspektiv. Denna lilla hund är då alltså jag, Gibson. Jag är en nätt herre i mina bästa år....

Ursäkta mig men matte harklar sig här och mimar att jag mer är en rultig farbror i mina bästa år än en nätt herre i mina bästa år. Men det är väl ändå lite väl oförskämt av henne att säga så. Dessutom är detta min blogg och här bestämmer jag! Så nu tar vi det från början:

Jag heter Gibson, en nätt herre i mina bästa år.  Mitt stiliga yttre kommer ifrån raserna griffon, papillon och shih tzu.  Dessutom är jag en hund som är lyckligt lottad att ha väldigt många mattar och hussar. Dels har jag matte och husse som jag bor hos just nu, sedan har vi gammelmatte och gammelhusse, sedan är där extramatte och extrahusse samt min egen mamma. Mamma var den som köpte mig för många år sedan. Mamma bor också väldigt långt bort, enligt husse och matte så behöver man flyga flygplan tvärs över ett stort hav och det skulle ta minst 10 timmar innan man kom fram.



Jag skulle gärna önska att alla mina mattar och hussar samt mamma kunde bo under samma tack, för jag är så lycklig när hela min flock är samlad. Men som matte säger så går det inte riktigt, det skulle tydlig bli alldeles för trångt. Matte är oftast väldigt klok och när hon säger att saknaden efter hela flocken gör att man njuter extra mycket när väl ses så får jag väl tro på henne. Viktigast är för mig att alla mår bra och matte och husse säger att alla är lycklig och glada så det är skönt det.

Hos matte och husse trivs jag väldigt bra. Flera dagliga promenader, skogsturer på helgerna, massa sköna sovplatser, en hel låda full med leksaker, två kattkompisar och någorlunda regelbunden tillgång till mat. Det där med maten är väl ända nackdelen med mitt nuvarande boende. Matte och husse påstår nämligen att jag är lite knubbig och att jag behöver banta.... Så min kost är strikt reglerad och dessutom så får jag inte längre äta upp katternas mat. Detta har de förhindrat genom att sätta en planka för själva köksingången. Så jag har inte längre fri tillgång till den plats i huset där maten finns. Detta är något irriterande eftersom jag precis lyckats träna upp bästa kompisen, katten Mio att ta sig in i skåpen där matte och husse förvarar alla läckerheter. Därifrån kan Mio lätt plocka ut en massa godbitar och sedan delar vi såklart på bytet. Men det har de alltså satt stopp för.... Mio och jag bör nog ganska omgående inleda operation Köket tror jag.... Vänta, nu harklar sig matte igen och undrar vad operation Köket innebär....

Ups! Jag dementerar härmed all vetskap om operation Köket, det finns ingen hemlig plan som involverar köket på något sätt......

Så tillbaka till ämnet där jag skulle presentera mig själv.  Kär hund har många namn brukar man väl säga. Själva kallas jag oftast för Gibbe, tisseman, Skruttis och så brukar matte kalla mig för Chewbaca. Finaste smeknamnet tycker jag att husse har gett mig, han brukar kalla mig för Lé Gibsón, väldigt tjusigt franskt smeknamn som passar en så tjusig hund som mig!

Jag nämnde ju att jag har två kattkompisar här där jag bor nu. Dels är det Alice, en lite bråkig katt som jag ofta får säga till att skärpa sig och sedan är det Mio som är min allra bästa vän. Förutom Gammelmatte och Gammelhusses katt Sam, han är också min bästa vän. Extramatte och Extrahusse har också några roliga katter. Överlag så gillar jag faktiskt katter, de är roliga typer och i lagom storlek för mig.



Här på denna bloggen kommer jag berätta om min vardag en gång i veckan, troligen på söndagar då matte eller husse har tid att hjälpa mig att skriva ordentligt.

1 kommentar:

  1. Älskade Gibbe vilken blogg du har skaffat. Underbar. Ska bli så kul att läsa. Gammelmatte

    SvaraRadera